clouds

sejernih dan seputih awan

Monday, September 6, 2010

Cita2 ku...

INSPIRE CLUB merupakan titik tolakku utk bergiat di dalam usaha meneruskan penyampaian seruan
Amar Ma'ruf Nahi Munkar. Tidak semudah yg disangkakn utk membuat penambah baikan di dlm diri sendiri mahupun organisasi.

Cabarannya penuh ranjau berliku namun aku tahu ini hanya sekelumit dugaan dan cabaran berbanding usaha yg dilakukan oleh Rasulullah, para sahabat & para warasatil anbiya'.
Pada mulanya, tujuanku hanyalah utk meningkatkan 'soft skill' yakni self esteem n confidence in myself due to the fact that I'll need it someday to become businessman n somebody.

Tetapi semakin lame aku berada dlm kelab ini, semakin aku memahami itu semua hanyalah sampingan berbanding kepentingan utk melakukan community service terutamenye utk remaja2 kini yg hilang arah dan perlukan sokongan & dokongan dari seseorg yg boleh dipercayai. Kami bertindak sbg seorg abg @ kakak yg boleh mjadi medium perantara bagi mereka utk meluahkan isi hati mrk dan tempat utk menumpang kasih.
Hal ini berlaku kerna ramai di antara mereka yg kurang kasih sayang drpd keluarga khususnya ibu bapa yg terlampau sibuk dgn kerja atau urusan lain.

Ada juga di kalangan ibubapa jg yg memberi cth x baik pada anak2 nya. Cthnya seorg ibu  tergamak utk berlaku curang ketika ketiadaan suaminya dan melakukan perbuatan terkutuk di rmh wlpn ada anak2nya. Hal ini akan mejadi cth tidak baik pada ank2 yg menyebabkan mrk pula mengikuti jejak langkah org tuanya.


Apa yg  inginku kongsikan di sini ialah pengalamanku yg kecil ini tp bgku sgt bererti utk diriku sbb di sinilah aku merasakn sgt penting utk kita 'memberi' khidmat utk kemaslahatan ummah dan agama. Kerna remaja & belialah yg akan menjadi pemangkin generasi akan dtg. Senior sering mengingatkan bahawa kita perlu mendidik & memberi tunjuk yg baik kpd anak2 muda. Mge2 pada masa akan dtg pula mrk akan jd cth pada anak2 kita pula. dan mereka pulalah yg akan meng'inspirasi' & memotivasikan pemuda2 yg bkl memacu Islam dgn lbh berjaya.

Cita2ku ialah
1) mengembangkan sayap kelab kami dgn permulaannya rebranding nama kelab dari KARISMA Club kpd  Inspire Club. Smge ia menjadi 1 ttk tolak utk kami dan pelajar2 uia utk terus giat dgn usaha dakwah dan ia hanyalah merupakan  wadah kpd
2) melatih member2 serta adik2menjadi pemimpin dan dpt bergerak dgn sendirinya (jika tercampak di tempat lain pun mampu menjadi sprt mutiara yg mampu menyinari tmpt yg gelap gelita)
3) sedikit sebanyak dpt memberi impak & kesedaran kpd adk2 seklh yg bermslh kerna hdyh itu milik Allah
4) mengeratkan ukhuwah antara junior & senior. x ketinggalan hbgn persaudaraan dgn ahli CENSERVE dgn memprbnykkn kolaborasi prgm- dpt lbh mengenali ramai kenalan & mengukuhkan ikatan persuadaraan mengikut syariah Islamiah
5) mencegah bergmbr di antara laki2 & ppuan yg bakal menimbulkn fitnah

Inilah sedkt sbnyk yg aku cuba utk usahakan sementara masih berbaki sem ini sbg ketua smge sgla usahaku, usaha kwn2 ku serta usaha adk2ku membuahkan berhasil. Jika bkn dpt hsailnya di sini, insylh di sana akan menanti.

0 comments:

Post a Comment